do. 31 mei 2018

Zo helpt procesautomatisering Frisia.nl bij de zorgplicht en AVG

Hebben kredietbemiddelaars het naast hun core business al druk genoeg met de zorgplicht voor hun klanten, begin mei kwam daar de rompslomp rond de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bij. Voor Frisia.nl hebben wij een systeem ontwikkeld dat het extra werk rond deze beide verplichtingen tackelt. Lees hier hoe!

Business foto
Geen branche is ontkomen aan de nieuwe privacywet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Sinds 25 mei 2018 zijn organisaties verplicht om precies te documenteren welke persoonsgegevens van wie ze in bezit hebben, hoelang ze die bewaren en wat ze ermee doen.

AVG-proof
Dit soort extra verplichtingen brengt extra werk met zich mee voor ondernemers. Dat kost tijd, en dus geld. Voor kredietbemiddelaar Frisia.nl hebben we dat grotendeels opgelost door dat proces volledig te automatiseren. Klanten loggen hierbij zelf in bij een zogeheten ‘mijn-omgeving’ waar ze alle benodigde documenten uploaden voor de aanvraag van een consumptief krediet. Dat is AVG-proof, omdat ze geen privacygevoelige informatie meer hoeven te e-mailen.

Automatisering
Frisia.nl wint met deze automatisering niet alleen tijd, dit systeem zorgt er tevens voor dat leningen versneld kunnen worden afgehandeld. Doordat klanten alle benodigde stukken zelf via een beveiligde verbinding uploaden, hoeven er bijvoorbeeld geen kopietjes van het paspoort te worden verstuurd. En medewerkers hoeven niet meer handmatig gegevens in te voeren, wat voorkomt dat er fouten in een aanvraag sluipen. Frisia.nl kan zich hierdoor volledig focussen op de groei die het bedrijf momenteel doormaakt.

Servicekanaal
Een bijkomend voordeel van deze manier van werken is dat de consument meer overzicht heeft op zijn lening(en). In de ‘mijn-omgeving’ kan de klant zijn krediet bekijken, maar ook een adreswijziging doorgeven of een extra lening aanvragen. En het is tevens een servicekanaal waar ze vragen kunnen stellen aan de adviseurs.

Zorgplicht
Tegelijkertijd kunnen adviseurs de klantactiviteiten volgen, en kunnen ze snel inhaken op veranderingen in de persoonlijke situatie van hun klanten. Dat kan resulteren in het afsluiten van een nieuw krediet, maar ook in het ondersteunen van een klant die door bijvoorbeeld een scheiding, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden niet meer aan zijn betalingsverplichting kan voldoen. Op die manier kun je als kredietverstrekker ook efficiënter je zorgplicht naleven. Daar wordt de klant van onze klant ook blij van. En wij automatisch ook!