Zo verdien je geld met een snelle website

Zo verdien je geld met een snelle website

Hoe snel de investering in een snelle, professionele website zich uitbetaalt, heeft die in Houthandelonline.nl wel bewezen. Enkele weken na de oplevering kwamen er drie keer zoveel bestellingen binnen als voor de herbouw en optimalisatie, en de omzet is verviervoudigd. Hoe Webenable dat voor elkaar heeft gekregen? Door twee belangrijke kwesties op te lossen: traagheid uit de website te halen en het bestelproces veel efficiƫnter te maken.

Grafixart

E-commerce website Houthandelonline.nl was een site die om te beginnen een lange laadtijd had. Dat is iets wat je vaker ziet bij standaard frameworks als WordPress met Woocommerce of Magento. Daar lijkt op zich niets mis mee, want uiteindelijk kan de bezoeker je hele assortiment wel zien en bestellen. En daar draait het om, nietwaar?

Relevante content
Helaas niet. Websites met een lange laadtijd – soms loopt dat op tot wel tien seconden – worden door zoekmachine Google slechter gewaardeerd dan razendsnelle sites. De reden daarvan is dat langzame sites voor de bezoeker irritant zijn en Google wil de gebruiker in zijn zoekresultaten nu eenmaal altijd de beste resultaten tonen. Dat bereik je enerzijds door relevante, rijke content, maar zeker ook met een website die snel werkt. Dat punt hebben we dan ook meteen gefixt. Hiervoor hebben we de Houthandelonline.nl herbouwd: om het framework WordPress hebben we een softwarelaag gebouwd waar een snelle cache in zit die het geheel heel vlug maakt. Houthandelonline.nl laadt nu razendsnel: tussen de 40 en 120 milliseconden. Dat is bijna niet meer te vergelijken met een snelle WordPress-site, waarvan de laadtijd minimaal 300 milliseconden is. Die korte laadtijd waardeert Google en dat zorgt onder meer voor een hogere ranking.

Arbeidsintensief
Maar er was meer nodig om de website van Houthandelonline optimaal te laten converteren. Uit gesprekken met de eigenaar over het binnenhalen en verwerken van bestellingen bleek dat dat proces best arbeidsintensief was. Per bestelling verrichtte een medewerker met gemak zo’n 15 handelingen. Onderdeel daarvan was het handmatig verdelen van bestellingen over verschillende leveranciers en het zelf opstellen van vrachtbrieven. De factuur van de leverancier verstuurden ze digitaal naar de klant, maar de versie voor de boekhouder werd geprint en met de post verstuurd.

Geautomatiseerd
Dat kon veel makkelijker! En dat moest ook, zo bleek twee weken nadat wij de website hadden opgeleverd. Er kwamen op dat moment al drie keer zoveel bestellingen binnen als voor onze herbouw en optimalisatie. Dit liet geen ruimte meer voor al die vele handelingen en de klant gaf daarop meteen de opdracht om dat proces grotendeels te automatiseren. De vrachtbrieven worden nu door de website opgemaakt in pdf. En door een automatische koppeling met het administratiesysteem, hoeft de boekhouder de facturen niet meer handmatig in te voeren. Dat scheelt allemaal tijd. En papier. Vervolgens is er een uitbreiding gebouwd waarbij de medewerkers per product kunnen aangeven bij welke leverancier dit vandaan komt. Bij een order wordt deze door het systeem automatisch opgesplitst tussen verschillende leveranciers en direct naar de betreffende aanbieders gemaild.

Skills
Het beste voorbeeld van onze skills – en het bewijs dat maatwerk ontzettend nuttig is – is toch wel de automatische ‘orderprint-applicatie’ die we voor Houthandelonline.nl hebben gebouwd. Was het voorheen zo dat medewerkers handmatig bestellingen uit hun mailbox moesten vissen en alle pdf’s uitprinten voordat de order kon worden verwerkt, nu gaat dat ook automatisch. De orderprint-applicatie draait op de achtergrond op de computer van een medewerker en zodra er bestellingen binnenkomen worden die automatisch uitgeprint. Zo hoeven ze nooit meer zelf de mailbox te checken op binnengekomen orders, deze horen ze vanzelf uit de printer rollen.

Korte lijnen
Alles bij elkaar is er door ons optimalisatieproces en maatwerk een hoop tijdwinst geboekt. Tijd die door de medewerkers van Houthandelonline.nl kan worden gebruikt om de toegenomen stroom orders snel te verwerken. Dit is een super manier van automatisering. En door de korte lijnen binnen ons bedrijf kunnen we dit soort oplossingen snel ontwikkelen en implementeren. Dat is mede ook dankzij onze samenwerking met specialist op gebied van search engine marketing SemWerkt, die in dit project niet onvermeld mag blijven. Zoekmachineoptimalisatie heeft beslist ook een belangrijk aandeel geleverd in de vindbaarheid van Houthandelonline.nl.

Nieuwsgierig hoe Webenable jouw webshop of site een boost kan geven? Neem contact op, we vertellen graag wat we voor je kunnen betekenen!