ma. 3 okt. 2022

De 4e Webenable hackathon: het wordt steeds leuker!

Het is 22 september 2022, de ballonnen staan buiten, de spandoeken hangen en binnen is ons kantoor weer omgetoverd tot een omgeving waar flink gehackt gaat worden, met alles wat daar (volgens ons) bij hoort. Net als vorig jaar schijnt het zonnetje al, de ‘Webenable-kasteeltjes’ van bakkerij Van den Berg worden naar binnen gedragen, de goodiebags staan klaar, koelkasten zijn gevuld en Thai Restaurant Buriram staat als vanouds in de startblokken om het avondeten te regelen: het ziet ernaar uit dat het weer een gave dag gaat worden!

Webenable hackathon 2022

Het is 22 september 2022, de ballonnen staan buiten, de spandoeken hangen en binnen is ons kantoor weer omgetoverd tot een omgeving waar flink gehackt gaat worden, met alles wat daar (volgens ons) bij hoort. Net als vorig jaar schijnt het zonnetje al, de ‘Webenable-kasteeltjes’ van bakkerij Van den Berg worden naar binnen gedragen, de goodiebags staan klaar, koelkasten zijn gevuld en Thai Restaurant Buriram staat als vanouds in de startblokken om het avondeten te regelen: het ziet ernaar uit dat het weer een gave dag gaat worden!

De Webenable Hackathon krijgt steeds meer vorm. De eerste keer, in 2019, werkte het hele team aan één project, maar inmiddels hebben we geleerd dat het leuker is als iedereen lekker zelf bepaalt waar energie in gestoken wordt. Zolang het maar geen bedrijfsdoel dient en iedereen zich realiseert dat het resultaat niet hoeft te functioneren. Want alleen dan kies je een aanpak waar je meer van leert dan tijdens je dagelijkse werk. En dat is zeker gelukt, kijk maar naar de video :-).

[lees verder onder de video]

Bekijk de aftermovie

Vorig jaar nodigden we voor het eerst ook mensen uit die niet bij Webenable werkten. En het leuke is: het grootste deel van die mensen was er dit jaar wéér en zij namen ook weer nieuwe mensen mee. Daarnaast ontstaat er steeds meer interesse bij mensen die geen technische achtergrond hebben, want er is voor iedereen wel iets te doen of te zien. In totaal waren er dit jaar 47 enthousiastelingen!

Er werd dit keer gewerkt aan acht projecten. Twee van deze projecten ontstonden vorig jaar al. Blijkbaar vonden de mensen die ermee bezig waren het zo leuk dat ze er weer mee verdergingen. Twee andere projecten (het Flight Simulator Motion Platform en Halloweenable) zijn zelfs 2 jaar geleden begonnen. Soms ontstaan er blijkbaar ideeën die voor een hackathon eigenlijk te groot zijn, maar te leuk om niet aan verder te werken.

Overzicht van projecten tijdens de Webenable Hackathon 2022

  • Birdenable: een doorontwikkeling van de Intelligent bird feeder uit 2021. Er zijn weer mooie stappen gezet op het gebied van het mechaniek én vogelherkenning. In de video kun je de progressie goed zien, maar er is nog voldoende werk aan de winkel ?
    Deelnemers: Thijs, Eric, Jacco en Paul.
  • Halloweenable: ook een doorontwikkeling van vorig jaar. Want tijdens Halloween 2022 gaan we de installatie natuurlijk wel weer optuigen! Bezoekers van de Halloween Horror Walk worden van harte uitgenodigd even naar de Appelhaven te lopen en een spook op te roepen. Het spook is in deze versie ook te activeren via Telegram, iets dat 3 jaar geleden nog niet lukte. Yeey!
    Deelnemers: Marc, Liza, Maxim, Mara en Vincent.
  • Flight Simulator Motion Platform: deze loopt al sinds 2020. Xander is er ook buiten de hackathon stiekem best wel een beetje druk mee. Dit jaar is onderzoek gedaan naar welke componenten nodig zijn om het ontwerp van vorig jaar in het echt te bouwen. Heel gaaf. Wie weet, in 2023…
    Deelnemers: Xander en Erik.
  • Vrijedoortocht.nl: ook vorig jaar ontstaan, en dit jaar doorontwikkeld. Gebruikmakend van realtime locatiegegevens van treinen en een slim voorspellend algoritme, vertelt de app je of je gehinderd zult worden door een dichte spoorwegovergang op je opgegeven route, zodat je weet of je snel weg moet of nog lekker even met je collega’s kunt gaan praten.
    Deelnemers: Mark (of is het Mark Koolrabi, elke dag vers?), Hubert.
  • Van schaaknotatie naar visuele trainer: het verloop van een schaakpartij kan worden weergegeven met een vastgestelde schaaknotatie (//nl.wikipedia.org/wiki/Schaaknotatie). Omdat voor serieuze schakers het ‘trainen’ van bijvoorbeeld de opening belangrijk is, werd een interpreter gemaakt die deze schaaknotatie inleest in een visuele trainer. Daarmee kun je vervolgens interactief oefenen welke zetten je wilt spelen. En dat is gelukt, een knappe prestatie!
    Deelnemers: Thomas, Lars, Onno en Pieter.
  • Stickenable: ‘Een spelletje maken met Unity’. Dat was het uitgangspunt van dit team (duo broers). Het werd een klassiek vechtspelletje, hartstikke leuk en lekker retro. De poppetjes leken zelfs op de makers. Heel goed gedaan!
    Deelnemers: Jochem en Michael.
  • Sales light: eigenlijk past deze opdracht niet binnen onze hackathon-interpretatie, want hier zou iemand wel eens iets aan kunnen hebben. Een lamp die gaat knipperen als er iets verkocht wordt in de webshops van onze klanten. Als we dit in een mooie fysieke vorm gieten, is het een leuk cadeau aan onze klanten: zo kunnen ze zien wanneer er omzet gegenereerd wordt door hun Hydrazine-webshop.
    Deelnemers: Henk, Jeffrey, Len en Wessel.
  • Sudoku solver: een programma waarmee Sudoku puzzels razendsnel opgelost kunnen worden. Een leuke algoritmische vingeroefening voor developers die van puzzelen houden.
    Deelnemers: Marlon en Enrique.

We kijken terug op alweer een hele geslaagde dag. Het enthousiasme en de inzet van de teams zorgden voor een aantal indrukwekkende resultaten.

Volgend jaar organiseren we heel graag de 5e editie van de Webenable Hackathon. We hopen dat we dan nog meer enthousiaste mensen kunnen verwelkomen.

Wil je volgend jaar meedoen? Vul dan het contactformulier hieronder in, dan zetten we je op de mailinglijst. Heb je suggesties hoe we het nog leuker en/of beter kunnen organiseren? Heel graag!