Voor het vijfde jaar op een rij was het team van Lijstje.nl weer van de partij op onze hackathon.

Het team van Lijstje.nl: Joris, Joep, Luuk, Frank, Rob.
En eigenlijk ontbreekt het belangrijkste teamlid hier nog: de AI.
Misschien is het, voor de mensen die het vorig jaar gemist hebben, nog leuk om te lezen over hoe ze vorig jaar een waanzinnige gave escape-room hadden opgezet, bij Webenable op kantoor. Het oplossen van de puzzel bracht zelfs een 'beloning' met zich mee. Wij denken hier nog steeds blij aan terug. Wil je meer weten over deze escape-room, en hoe dit er aan toe ging? Lees dan ons artikel over de hackathon 2024. Of kijk het terug in onze hackathon 2024 aftermovie.

Op de hackathon van vorig jaar (2024) verscheen er plotseling een mysterieus apparaat op kantoor. Vergezeld met een briefje met een IP-nummer erop. Zo'n mysterie als dit is voor developers onweerstaanbaar lokaas, vergelijkbaar met bloemen voor een bij. En nog ingenieus geplaatst ook, bij het koffiezet-apparaat, toch al een natuurlijke foerageerplek voor ontwikkelaars. Binnen de kortste keren zat er dus een kudde developers driftig te puzzelen. Wil je weten hoe dit afliep? Lees dan hier verder.
Wat voor project stond er dit jaar op hun lijstje? Het laten bedenken, maken en zelfs presenteren van een game, geheel door AI, zonder zelf er iets aan te doen. Laat de AI dus zoveel mogelijk van de beslissingen maken. Waar zou je uiteindelijk op uit komen? Krijg je een heel gepolijst resultaat, of iets dat niet eens opstart? Gaat dit de toekomst van game-development worden, of is de lijst met gebreken en problemen vooralsnog nog een showstopper?
Het zou mooi zijn als ze aan het einde van de dag antwoorden hadden op die vragen, maar bovenaan de lijst stond natuurlijk om eerst een fijne werkplek voor dit team te regelen. Ze hoefden gelukkig geen lootjes te trekken hiervoor, want een van onze mooiste ruimtes was nog beschikbaar: de Webenable conference room. Casper schoot snel te hulp, en het team was daardoor al snel gesitueerd in deze ruimte en kon beginnen met hacken. En Casper kon het natuurlijk niet laten om even op te scheppen over onze ISO-27001 gecertificeerde oplossing voor het bieden van veilige toegang tot het grote scherm in de ruimte, zodat ze ook daar op konden inloggen en werken.

Casper support met het opzetten van hun werkplek voor de dag in onze conference room.
De mannen van Lijstje.nl konden dus al snel aan de slag. Ik zal me tijdens de rest van dit artikel proberen te beperken met het maken van lijst-gerelateerde grappen. Ondanks dat ik een behoorlijke lijst van grappen hierover heb, denk ik dat het nu wel redelijk uit mijn systeem is.


Het idee
Of eigenlijk: het ai-dee? Want AI stond dit jaar centraal bij hun project. Het idee was als volgt:
- We laten AI een hackathon-project bedenken
- We laten AI het bedachte project maken
- We laten AI het gemaakte project presenteren

Stap 1: Idee bedenken

Stap 2: Idee maken

Stap 3: Idee presenteren
De werkwijze
Een AI al het werk laten doen. Hoe pak je dit aan? Trouwe lezers van dit blog herinneren zich misschien het artikel over CLI-applicaties voor AI. Een populaire aanpak onder de 'vibe coders' is door in zo'n terminal de AI steeds maar opdrachten te geven, en zelf alle code te laten genereren.
Een andere aanpak is een IDE gebruiken zoals Cursor, of een tool die in je IDE geïntegreerd zit. Je werkt dan iets dichter bij de gegenereerde code. In dit geval koos het team voor het laatste: zij werkten in het Copilot-panel binnen Visual Studio, en lieten daarbij Copilot alles zelf uitvoeren, tot en met committen aan toe! Daarna even kijken wat de AI ervan gemaakt had, door het project op te starten, en dan door naar de volgende prompt! En zo ging het de hele dag door.
Vallende blokken
Het hands-off prompten ging van start. Het team gaf de AI een startpunt, door te vragen om een game te maken rondom de slogan van de hackathon (dat was: think outside the blocks). Er ontstond al snel een 'spel' waarbij gekleurde blokken omlaag vielen en zich opstapelden. Op het eerste gezicht een soort extreem chaotische versie van Tetris, waarbij alle blokken tegelijkertijd naar beneden vallen en niet te besturen zijn.
In onderstaande video zie je een fragment van dit vallende-blokken-spel in actie.
Peter, terwijl hij dit filmde, zei dat-ie toch wel erg benieuwd was naar wat dit nou precies voor moest stellen. Hij was niet de enige die hier benieuwd naar was. Het team wist het zelf ook niet.
Dit was dus duidelijk een veelbelovend begin van de dag! Wat voor features zou de AI allemaal gaan bedenken?
Feature: De Aziatische Hoornaar
Ben je bekend met de Aziatische Hoornaar? Casper omschrijft het als: 'Een wespensoort die in onder andere Nederland in opkomst is en een probleem begint te vormen'. Ik heb een behoorlijk grote wespenfobie, dus ik ben niet zo blij met dit nieuws. Sterker nog: deze wespensoort is voor mij de grootste reden om niet op vakantie te gaan in Japan, waar die veel voorkomt. Maar nu komen die beesten dus op vakantie in Nederland. Dat vind ik niet de bedoeling!
Maar, de mannen van Lijstje.nl denken daar anders over. Sterker nog: Ze bedachten dat dit ook een leuke koosnaam is voor het Thais Restaurant Buriram, die al sinds jaar en dag tijdens de hackathon het geliefde avondeten verzorgt .
Zonder verdere context (over Buriram) werd dus aan de AI gevraagd om dit te verwerken in de game. Het resultaat was dat tijdens
het spelen van het spel af en toe één of meerdere wespen door het beeld vlogen, en in de zijbalk een tekst kwam te staan zoals
'3 Aziatische Hoornaars actief', waarbij dit label ook rekening hield met enkelvoud en meervoud (wij programmeurs zijn vaak lui
en zouden dan 1 Aziatische Hoornaar(s) actief ervan maken).

Features: Foute straattaal en klappende confetti
De game is inmiddels aardig op de rit. Tijd voor de volgende feature. Maar niet alle verzoeken aan de AI verliepen zo gesmeerd als de wespen-feature. Zo wilde het team bijvoorbeeld het thema 'straattaal' verwerken in alle communicatie in en over het spel.
Maar de AI begreep dit niet zo goed, waardoor er in het spel en in de presentatie bijzonder slechte grapjes werden gemaakt over de A6, rotondes, busbanen, etc.
En dan was er ook nog de feature "klappende confetti". Door in je handen te klappen, kan je de confetti op het scherm laten verdwijnen.
Het resultaat en de demo
Uiteindelijk is er dus daadwerkelijk een werkend spel als webapplicatie gemaakt.
Tenminste, we denken dat het werkte. Want niemand begreep wat precies de bedoeling was. Ook de presentatie, gemaakt en gepresenteerd door de AI, verduidelijkte vrijwel niets aan het geheel.
Enkele voorbeelden van de teksten van de AI tijdens deze presentatie waren:
- "leuk" -> "gaaf" -> "curry"
- Van woord tot kunst in 30 sec
- Je woorden in 3D in je kamer
En natuurlijk, niet te vergeten, de party mode: Blokken dansen op muziek!
Op het einde van de presentatie begreep dus nog steeds niemand er iets van. Alle aanwezigen kregen via een QR-code ook toegang tot 'het spel', zodat ze zelf konden spelen.
Joep omschreef het proces en het resultaat van die dag als:
Niets aan bedacht, niets aan geprogrammeerd, en niets aan gedocumenteerd.
Alleen maar AI aan de gang houden, en dit vindt hij dus leuk.
Ik denk dat het duidelijk is: volgend jaar moeten we maar wat meer AI-gasten uitnodigen voor de Hackathon. Zodat die ons kunnen vertellen of dit een geslaagd project was of niet.

De AI presentator had wat aanmoediging nodig

De presentatie zorgde niet voor veel verduidelijking

Iedereen mocht via de QR-code zelf de game spelen
Conclusie
Is dit de toekomst van game development? Wie weet, maar wij denken dat Nintendo en Roblox zich voorlopig nog geen zorgen hoeven te maken.
Vond je dit een leuk artikel en wil je meer lezen of zien over de Hackathon 2025? Bekijk dan onze aftermovie van de Hackathon of lees onze andere artikelen over de projecten van de hackathon. Je kunt de aftermovie van de hackathon hier bekijken en als je meer projecten van de hackathon wilt lezen, kan je hier klikken.